Saturday, March 5, 2016

Imbas Kembali - Viva

Setelah menyerahkan tesis, fokusku tertumpu kepada pekerjaan yang masih belum sebati dengan jiwa. Masih terkial-kial mengurus masa. Masih bertungkus-lumus menyiapkan tugasan mengikut jadual.

Apabila diberitahu akan tarikh Viva, hati berbunga. Namun, fokus masih pada kerja. Terlalu berat beban yang terpikul dirasakan apabila diberikan dua kursus berbeza untuk diajar dan diperiksa kertas peperiksaan pelajar-pelajar. Allahu Akbar. Ujian hingga ke garisan penamat.

Seminggu sebelum Viva, masih tiada tumpuan pada tesis. Mujur, penginapan dan cuti telah diuruskan untuk berjuang untuk kali terakhir. Hanya doa mampu diungkapkan. Slaid pembentangan Viva juga hanya mula dibuat malam sebelum Viva berlangsung, di bilik hotel. Astaghfirullah. Aku pasrah.

Tarikh 3 Januari 2016 akhirnya tiba. Tarikh  yang dinanti setelah 4 tahun berkorban. Sebelah paginya, aku sendiri di bilik, membelek slaid yang masih 'panas'.

SubhanAllah. Maha Suci Allah. Jika ditakdirkan itu rezekiku, tiada yang dapat menghalangnya. Walaupun, tergugat pendirianku dengan soalan-soalan maut daripada pemeriksa, akhirnya aku lulus PhD dengan pembetulan minor, setelah kurang daripada sejam di bilik 'sejuk' itu.

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Walaupun hati seakan-akan kebas, tiada berasa apa-apa. Minda seakan beku, tak percaya. Aku terima rezekiMu Ya Rabb.

Syukur. Baiknya Allah. Nikmat tanpa batas buat seorang pendosa.

No comments:

Post a Comment