Tuesday, May 1, 2012

7 tahun

Alhamdulillah, puteri sulungku hampir mencecah umur 7 tahun. Jahilnya aku, kewajipan menyuruh anak solat bermula umurnya 7 tahun menurut tahun Hijrah. Namun hingga kini, kurang pasti berapakah umurnya sebenar berdasarkan tahun Hijrah. Lumrahnya, umur adalah lebih cepat meningkat dalam tahun Hijrah berbanding tahun Masehi. Kewajipan sebagai ibu menyuruh anak solat mungkin sudah tersandang kini.

Tercari-cari formula untuk menyuruh anak solat seperti yang disarankan Rasulullah SAW. Buat masa ini, hanya mengajaknya solat bersama, pada waktu Maghrib dan waktu Zohor atau Asar apabila cuti sekolah. Belum lagi menyuruhnya solat 5 waktu sehari. Dapat sehari satu waktu pun sudah bersyukur buat masa ini. Inilah cabarannya apabila bondanya sentiasa sibuk. Tidak dapat tidak, mesti juga mencari masa untuk solat bersama. Satu lagi cabaran baru buatku.

Bertanya juga kawan-kawan yang sudah melalui pengalaman sebegini. Ada yang lebih serius dan tegas. Ada yang lebih santai. Membeli telekung baru dan cantik juga mungkin dapat memberi semangat kepadanya. Masa untuk membeli-belah! :)

No comments:

Post a Comment