Saturday, April 14, 2012

Demam

Seminggu lalu, diduga dengan sakit demam, bermula dari si kecil Sofiyyah. Berjaga malam selama dua, tiga malam berturut-turut mengundang demam urat pada diri sendiri. Tiada apa yang dapat dilakukan selama berada dalam keadaan demam. Kepala yang amat berat dan tumpuan yang tidak dapat difokuskan. Hanya makan ubat dan berbaring atau tidur. Betapa tidak mensyukuri nikmat sihat tubuh badan sebelum ini. Banyak juga kerja-kerja tergendala baik kerja-kerja rumah atau kerja-kerja PhD.

Tidak cukup dengan itu, suami pula demam sehingga terlantar dan muntah-muntah. Memang lesu. Daripada diri yang tidak begitu segar, segera sihat apabila itu berlaku. Bila Hero tumbang, Heroinlah yang kena ambil tugas-tugas penting. Memandu juga sudah tidak dapat dilakukan Heroku. Mencabar sungguh.

Seterusnya yang mengambil giliran berikutnya adalah anak sulung, Khadijah diikuti anak kedua, Aisyah. Wahhh... tersusun rapi. Alhamdulillah, semuanya sudah pulih kini. Cuma Sofiyyah yang masih sakit mulut, manakala Aisyah pula berbaki demam dan sakit tekaknya. Macam-macam ragam dan karenah apabila anak demam ini. Terkorban lagi masa untuk hal-hal lain.

Alahai... sekarang sebelum dapat memulakan lagi langkah, harus menghadapi dahulu kerja-kerja tertunda dan tertangguh, untuk memastikan rumah ini lebih selesa. Moga semuanya dapat diusaikan hari ini agar esok boleh mulakan lagi langkah yang terhenti dengan semangat dan momentum baru. InsyaAllah.

Kayuh perlahan-lahan...

Permudahkanlah, Ya Rabbi.

No comments:

Post a Comment